GROWTH OR RETRACTION: WHAT TENDENCIES DO INDICES FOR VACANCY OFFER, REGISTRATIONS AND NUMBER OF GRADUATES IN BRAZILIAN ACCOUNTING SCIENCE PROGRAMS EXPOSE?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.18028/rgfc.v5i1.812

Palavras-chave:

Ensino Superior, Tendências da Educação Superior, Contabilidade/Ensino

Resumo

This study aims to identify possible tendencies from offered vacancy indices, registrations and number of graduates in the field of Accounting Science, both in presential and distance education, from 1995 to 2012. Expansion policies and the increasing access of the Brazilian Higher Education System (“Sistema de Educação Superior”) (SES), institutionalized by the government, are considered as a context to understand these tendencies. The main data sources used were micro data from the Higher Education Census (“Censo de Educação Superior”) (CES) from 1995 to 2012. This study carried out descriptive and analytical procedures in a trending movement for these indices from 1995 to 2012. The results suggest that the growth in the offer of vacancies was expressive throughout the period. This movement was not followed in the same rate by the number of interested candidates to compete for a position in the Accounting Science program. There is an oversupply on offers for vacancies with a rising tendency in private institutions. The evolution in the registration rate in distant education courses (“Cursos de Educação à Distância”) (EAD) is inconstant. There is a concentration of enrolled students at a lower number in Higher Education Institutions (“Instituições de Ensino Superior”) (IES) of a public nature, in contrast with the pulverized distribution on registrations among a higher number of private IES. The completion rate in Accounting Science presents high and low alternate periods for the presential modality. However, there is evidence on high evasion and/or retention index. The course assessment tools indicate possible problems in the offering of the education service and deficiencies regarding the under graduation of students in Accounting Science.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Daniele Silva Rodrigues, Universidade Federal de Viçosa

Granduanda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Viçosa

Nálbia de Araújo Santos, Universidade Federal de Viçosa

Professora adjunto da Universidade Federal de Viçosa.

Monique da Silva Santana, Universidade Federal de Viçosa

Graduanda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Viçosa

Referências

BARREIRO, Iraíde Marques; TERRIBILI FILHO, Armando. Educação superior no período noturno no Brasil: políticas, intenções e omissões. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 15, n. 54, p. 81-102, jan./mar. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Diretoria de Avaliação da Educação Superior (DAES). Evolução das Estatísticas do Ensino Superior - Brasil 1980 - 1998. Brasília: INEP, 2000. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/evolucao/evolucao.htm>. Acesso em: 17 fev. 2011.

BRASIL. Lei n.º 9.131, de 24 de novembro de 1995, altera os dispositivos da Lei n.º 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e dá outras providencias. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9131.htm>. Acesso em: 02 ago. 2007.

BRASIL. Lei n.º 10.861, de 14 de abril de 2004, institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES) e dá outras providencias. Diário Oficial da União, n.º 72, Brasília- DF, seção 1, quinta-feira, 15 abr. 2004.

BRATTI, M.; CHECCHI, D.; BLASIO, G. de. Does the Expansion of Higher Education Increase the Equality of Educational Opportunities? Evidence from Italy. Discussion Paper Series 3361, Alemanha: Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Institute for the Study of Labor, 2008.

BELFIELD, C.; LEVIN, H. M. Educational Privatization. In: Brewer, D. J.; & McEwan, P. (Eds.). Economics of education. San Diego: Elsevier, 2010, p. 306 – 31.

CRESPO, A., REIS, M. C. (2009). Sheepskin effects and the relationship between earnings and education: analyzing their evolution over time in Brazil. Revista Brasileira de Economia, 63(3), 209-231.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.(2003). Relatório do Exame Nacional de Cursos 2002: relatório-síntese. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/superior/provao/sintese/sintese2002.htm>. Acesso em: 20 jun. 2010.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2004). Relatório do Exame Nacional de Cursos 2003: Ciências Contábeis (v. 6). Disponível em: <http://www.inep.gov.br/superior/provao/diretrizes/2003/ciencias_contabeis.htm>. Acesso em: 20 jun. 2010.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2007). Enade – Resultados agregados. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/superior/Enade/default.asp>. Acesso em: 2 ago. 2007

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resumo Técnico: censo da educação superior 2008 – dados preliminares. Brasília: INEP, 2009. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/censo/2008/resumo_tecnico_2008_15_12_09.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2009.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resumo Técnico: censo da educação superior 2009 – dados preliminares. Brasília: INEP, 2010. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/resumo_tecnico2009.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2010.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resumo Técnico: censo da educação superior 2010. Brasília: INEP, 2012. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2010.pdf>. Acesso em: 03 abri. 2012.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Comissão Especial de Avaliação da Educação Superior. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes): bases para uma proposta de avaliação da educação superior brasileira. Brasília: INEP, agosto 2003b. Disponível em: . Acesso em: 07 ago. 2007.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2011). Enade 2009 – Relatório de curso: Fundação Universidade Federal de Viçosa. Disponível em <http://www.inep.gov.br/superior/Enade/default.asp>. Acesso em: 2 ago. 2011.

LOCH, João Matias; REIS, Dálcio Roberto dos. A Expansão do ensino superior: um comparativo do crescimento no Brasil, no Paraná e na região metropolitana de Curitiba.In: World Congress on Engineering and Technology Education, 1., 2004, São Paulo/SP. Anais... São Paulo, 2004.

MCCOCY, Selina; SMYTH, Emer. Higher education expansion and differentiation in the Republic of Ireland. High. Educ., n. 61, p. 243–260, 2011.

NEVES, Clarissa Eckert. Baeta; RAIZER, Leandro; FACHIENETTO, Rochele Fellini. Acesso, expansão e equidade na educação superior: novos desafios para a política educacional brasileira. Sociologias, Porto Alegre, ano 9, n. 17, p. 124-157, jan./jun. 2007.

PLANK, D. N.; DAVIS, T. E. The economics role of the state in education. In: Brewer, D. J.; & McEwan, P. J. (Eds.). Economics of education. 1 ed., Oxford (UK): Elsevier Science, 2010. v. 3. pp. 299-305.

PFEIFER, Mariana; GIARETA, Paulo Fioravante. Expansão da educação superior no Brasil: panorama e perspectiva para a formação de professores. Anais Congresso Nacional de Educação e Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogica, 2009, Curitiba, PR, Brasil, 9 e 3.

SCHOFER, Evan; MEYER, John W. The Worldwide expansion of higher education in the twentieth century. American Sociological Review, v. 70, n. 6, p. 898-920, dec. 2005.

SEGENREICH, Stella Cecilia Duarte; CASTANHEIRA, Antonio Mauricio. Expansão, privatização e diferenciação da educação superior no Brasil pós - LDBEN/96: evidências e tendências. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 55-86, jan./mar. 2009.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Global education digest 2010: comparing education statistics across the world. Montreal: UNESCO Institute for Statistics, 2010. Disponível em: <http://www.uis.unesco.org/ev.php?ID=8206_201&ID2=DO_TOPIC>. Acesso em: 25 nov. 2010.

Publicado

01/26/2015

Edição

Seção

Edição Especial: 5º ano da RGFC